09 586 4130 (Klaukkala),
050- 304 55 55 (Kerava),
045- 116 1619 (Espoo)
tai ota yhteyttä »

Kiropraktiikka blogi

Kiropraktikko Ville Heino: Kiropraktiikka vaikuttaa koko kehon toimintaan »


Kukaan ei ole liian vanha hyötyäkseen kiropraktisesta hoidosta »


Kiropraktikko Kalle Hietanen: Kiropraktiikka ja golf »


Kiropraktiikka ja migreeni: Kiropraktikko voi auttaa »


Kiropraktikko Tero Nikulainen: Mihin olet valmis terveytesi puolesta? »


Niska- hartiakivut ja kiropraktiikka »


Kiropraktikko vastaa: Miten eroon niskakyhmystä? »


Mitä on kiropraktiikka? »


Kiropraktiikasta merkittävää hyötyä selän ja selkärangan hoidossa »


Tenniskyynärpää? Kiropraktikko voi auttaa! »


Kiropraktiikka, pään etukanto ja huonot työasennot »


Kiropraktikko vastaa: Miten eroon niskakyhmystä?

niskakyhmy3.png

Emännän kyttyrä? Patti niskassa? Buffaloniska? Niska pahkura? Kampaajan kyhmy? Lesken kyttyrä?

Jos itse et kärsi niskapahkurasta, niin tunnet varmasti jonkun jolla kyseinen vaiva on. Kyseessä ei ole vain kosmeettinen haitta, vaan usein siihen liittyy myös niskan jäykkyyttä ja arkuutta. Äidilläsi tai isoäidilläsi saattoi olla sellainen.

Nyt olet huomannut että myös sinulle on alkanut kehittyä samanlainen kyhmy niskaan. Niskakyttyrä on hyvinkin tuttu tapaus meille kiropraktikoille. Törmäämme jossain määrin siihen lähes päivittäin potilastyössämme.

Rakkaalla lapsella on monta nimeä ja niin näilläkin kaikilla tarkoitetaan samaa eli yläselässä tai yläselän ja niskan liitoskohdassa olevaa pullistumaa ulospäin. Usein samaan liittyy vielä se, että niska ja pää ovat etukenossa mikä saa kyttyrän näyttämään vieläkin hurjemmalta. 

Kyttyröitä on eri tyyppejä: 1) osassa on rasvaa, 2) osassa nestettä ja 3) osa johtuu vain puhtaasta selkärangan väärästä asennosta. 

Joskus kohouman muodostuminen saattaa olla hyvinkin nopeaa ja seurausta jostain epätavallisesta nostosta ja siitä seuranneesta venähdyksestä alueella. Tällöin kohouma on saattanut nousta päivän sisällä ja kyseessä on paljon kudosvaurion aiheuttamaa nestettä alueella.

Lääkkeet jotka sisältävät kortisolia tai hormonitoiminnan häiriöt, kuten liiallinen kortisolin tuotanto voivat aiheuttaa pahkuran kehittymistä, joka on suurimmaksi osaksi tällöin nestettä tai rasvakudosta.

Tyypillisin kehitys on kuitenkin seuraavanlainen: ensin nikamien virheasento johtaa huonoon liikkuvuuteen. Tämä heikentää aineenvaihduntaa, mikä kerää taas nestettä alueelle.

Pitkään jatkunut nestekertymä edesauttaa rasva- ja sidekudoksen muodostumista johtaen kyttyrän kasvamiseen entisestään. Näin ollen puhumme prosessista, joka ottaa useimmiten aikaa kehittyäkseen

Ryhtimuutokset saattavat olla seurausta esimerkiksi päätetyöstä tai työstä, jossa hartiaseudun asennot ovat sulkeutuneita. (esim. ompelija, päätetyöskentelijä, hammashoitaja tai kokki ovat ammatteja joissa asennot saattavat olla ergonomisesti huonot).

Hartioiden kääntyessä eteen ja pään työntyessä eteenpäin aiheutuu rasitusta kaularangan ja rintarangan liitekohtaan. Ylärintarangan kyhmy yleensä vielä lisää päänetukantoa, mikä rasittaa entuudestaan lisää alaniskaa. Oravan pyörä on siis valmis!

Vuosien huonot työasennot sekä lihaspassiivisuus hartiaseudun alueella aiheuttavat rangan asennon muutoksen, liikeratojen huonontumisen, aineenvaihdunnan hidastumisen ja rasvan kertymisen alueelle.

Kiropraktiikan avulla tuota pattia voidaan edesauttaa pienenemään tai katoamaan hyvinkin tehokkaasti. Tulosten ylläpitämisessä auttaa monesti työasentojen muuttaminen ja lihaskunnon parantaminen. Kiropraktiikka on paras tapa aloittaa asioiden korjaaminen ja muutoksen aikaansaaminen. Monissa tapauksissa jäykkyys rangassa on edennyt jo sille tasolle, jolloin venyttelystä ei ole havaittavaa hyötyä. Käytämme hoidoissamme myös monesti arthrostimulaattoria (alla kuvassa) parantamaan alueen liikkuvuutta ja aineenvaihduntaa.


Kun nikamien liikeradat ovat parantuneet, on venyttely mahdollista aloittaa ja saavuttaa vielä parempia tuloksia. Tällöin kotona esimerkiksi putkirullalla tehdyt mobilisaatioharjoitukset tuovat hyvän lisäavun.

Kolmas vaihe pysyvien hoitotulosten saavuttamiseksi on yläselän lihasten vahvistaminen. Tarjontaa löytyy, joten jokaiselle löytyy varmasti se ’oma paras’ harjoittelun muoto. Joku tykkää käydä kuntosalilla ja toinen harjoittaa vaikka pilatesta.

Mutta muista, tämä on vasta kolmas vaihe, ei ensimmäinen. Et voi vahvistaa lihaksia, jotka kulkevat huonosti toimivien nivelien yli. On tärkeää siis tehdä asiat oikeassa järjestyksessä ja riittävän ajan kanssa.

Niska kyttyrään liittyy usein siis päänetukanto. Tästä voit lukea lisää kollegani Tero Nikulaisen blogista: Kiropraktiikka, pään etukanto ja huonot työasennot